De Stampertjes en de Hasselerwaard
Vanaf een jaar of 2 veranderen kinderen echt in een peuter. Ze spelen al veel meer samen dan kinderen op jongere leeftijd doen en kunnen ze echt al veel zelf en willen ze dat ook. Samen de tafel dekken en weer afruimen, zelf je jas en schoenen aan- en uittrekken………
Op de peutergroepen werken we met thema’s. We kiezen bij voorkeur een thema uit de belevingswereld van de kinderen, bijvoorbeeld het thema “ik word grote broer/zus”. Soms kiezen we heel bewust voor een thema wat meer buiten de belevingswereld van de kinderen ligt , bijvoorbeeld het thema “ik ga op safari”. Rondom het thema wordt een spe(e)lhoek ingericht waar de kinderen naar hartenlust kunnen spelen en ontdekken. Rondom het thema worden er ook uitstapjes georganiseerd.
De pedagogisch medewerkers bieden een uitdagend dagprogramma waarin ruimte is voor individuele verschillen. Maar ze zorgen ook voor gezelligheid en gezamenlijkheid en voor een dagritme dat regelmaat en vastigheid geeft. Een vertrouwd dagritme geeft houvast aan kinderen. Het dagritme bestaat uit vaste onderdelen zoals brengen, voorlezen, kring, spelen binnen en buiten, lunch, slapen, ophalen. Jonge kinderen weten niet dat de lunch om 11.30 uur is. Maar ze weten wel dat ze ’s morgens na het buitenspelen aan tafel gaan. Deze vaste activiteiten worden doormiddel van plaatjes aan en tijdslijn gehangen, zichtbaar voor alle kinderen van de groep.